O kampanii

 

Produkty zbożowe zajmują jedną z głównych pozycji w Zaleceniach Zdrowego Żywienia, opracowanych przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH. Paradoksalnie jednak wiele osób, będących na diecie, w pierwszej kolejności rezygnuje z pieczywa, mąk i kasz. Tymczasem produkty te powinny pokrywać przynajmniej 50-60% dostarczanej w ciągu dnia energii. Niestety jednak są one pomijane w codziennym żywieniu na rzecz produktów wysokobiałkowych. 

Od lat maleje w Polsce spożycie produktów zbożowych. W 2003 r. zjadaliśmy miesięcznie prawie 9 kg chleba i innych produktów zbożowych na osobę, a w 2020 r. już tylko nieco ponad 5 kg - to spadek o prawie 40 proc. (dane GUS).

Do takich wyników przyczyniają się również negatywne lub nieprawdziwe doniesienia na temat glutenu i jego szkodliwości. Wokół glutenu narosło wiele mitów i nieścisłości, a moda na dietę bezglutenową zdobywa nowych zwolenników.

W ramach kampanii „Glutenowy zawrót głowy – obalamy mity, potwierdzamy fakty” chcemy przekazać najważniejsze informacje o glutenie oraz przedstawić fakty i mity z nim związane, odwołując się do wiedzy eksperckiej. Pokażemy, jaki wpływ na nasze zdrowie ma spożywanie produktów zbożowych i dlaczego należy uwzględniać je w codziennej diecie.

 

Organizatorem kampanii, sfinansowanej ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.